Repertuar
Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium
ARTETEMATY
CARMEN
CARMINA BURANA / SYMFONIA FANTASTYCZNA - BALET FORTUNA I FANTAZJA
DIALOGI MUZYCZNE
Hengitä (Oddychaj) / Jezioro Popiołów / Perla di Speranza (Perła nadziei)
KARNAWAŁ ZWIERZĄT
KARNAWAŁ ZWIERZĄT / WIESZCZKA LALEK
OPERA NA START
OPERA? SI!
Pasja wg świętego Łukasza
POMPOSO I...
SALOME
STUDENCKA SCENA OPEROWA-G.B. PERGOLESI LA SERVA PADRONA
STUDENCKA SCENA OPEROWA-ZE SZTAMBUCHA POLSKIEJ OPERY
W MUZYCZNYM SALONIE OPERY
WINTERREISE
Wòlô Bòskô

ARTETEMATY
Warsztaty artystyczne dla małych i dużych miłośników muzyki, plastyki i ruchu. Uczestnicy rysują, malują, wyklejają, tańczą tak, jak czują i odbierają utwory muzyczne najbardziej znanych kompozytorów i z najsłynniejszych bajek.
Każde warsztaty są inne. Tematy zależą od pory roku, okoliczności, zbliżających się świąt, itp.
Zajęcia uatrakcyjniają muzycy, śpiewacy i tancerze Opery Bałtyckiej.
Drodzy Widzowie!
Bilet należy wykupić tylko dla dziecka.
Artetematy 11 maja 2025 - wydarzenie z tłumaczeniem na Polski Język Migowy
Każde warsztaty są inne. Tematy zależą od pory roku, okoliczności, zbliżających się świąt, itp.
Zajęcia uatrakcyjniają muzycy, śpiewacy i tancerze Opery Bałtyckiej.
Drodzy Widzowie!
Bilet należy wykupić tylko dla dziecka.
Artetematy 11 maja 2025 - wydarzenie z tłumaczeniem na Polski Język Migowy

CARMEN
SPEKTAKL Z AUDIODESKRYPCJĄ i SPACEREM SENSORYCZNYM dla osób z niepełnosprawnościami wzroku - 7 czerwca 2025
Operowe arcydzieło grane na najważniejszych scenach operowych. Poruszająca opowieść o kobiecie, która w imię własnej wolności poświęciła wszystko. Wzruszająca historia miłości, brawurowa hiszpańska ekspresja i genialna muzyka Bizeta, którą nuci się jeszcze długo po wyjściu z teatru.
kierownictwo muzyczne: Yaroslav Shemet
reżyseria: Paweł Szkotak
scenografia: Damian Styrna
kostiumy: Sylwester Krupiński
SPEKTAKL Z AUDIODESKRYPCJĄ i SPACEREM SENSORYCZNYM dla osób z niepełnosprawnościami wzroku - 7 czerwca 2025
Spektakl z czytanym na żywo przez lektora opisem tego, co dzieje się na scenie. Audiodeskrypcji można wysłuchać za pośrednictwem specjalnego odbiornika zaopatrzonego w słuchawki. Ze względu na ograniczoną liczbę odbiorników skorzystanie z audiodeskrypcji jest możliwe po wcześniejszej rezerwacji odbiornika w Biurze Obsługi Widzów (tel. 58 350 06 15 lub e-mail: kasabiletowa@operabaltycka.pl).
Spacer sensoryczny to wprowadzenie do spektaklu, które pozwala poznać wystawiane dzieło i jego inscenizację doświadczając różnymi zmysłami poszczególnych jego elementów. Podczas spaceru działamy na różne zmysły – zapachu czy dotyku (można dotknąć kostiumu, elementów scenografii), ale również wykorzystujemy działanie poprzez ruch. Spacer rozpoczyna się godzinę przed spektaklem z audiodeskrypcją i trwa maksymalnie 30 minut.
Operowe arcydzieło grane na najważniejszych scenach operowych. Poruszająca opowieść o kobiecie, która w imię własnej wolności poświęciła wszystko. Wzruszająca historia miłości, brawurowa hiszpańska ekspresja i genialna muzyka Bizeta, którą nuci się jeszcze długo po wyjściu z teatru.
kierownictwo muzyczne: Yaroslav Shemet
reżyseria: Paweł Szkotak
scenografia: Damian Styrna
kostiumy: Sylwester Krupiński
SPEKTAKL Z AUDIODESKRYPCJĄ i SPACEREM SENSORYCZNYM dla osób z niepełnosprawnościami wzroku - 7 czerwca 2025
Spektakl z czytanym na żywo przez lektora opisem tego, co dzieje się na scenie. Audiodeskrypcji można wysłuchać za pośrednictwem specjalnego odbiornika zaopatrzonego w słuchawki. Ze względu na ograniczoną liczbę odbiorników skorzystanie z audiodeskrypcji jest możliwe po wcześniejszej rezerwacji odbiornika w Biurze Obsługi Widzów (tel. 58 350 06 15 lub e-mail: kasabiletowa@operabaltycka.pl).
Spacer sensoryczny to wprowadzenie do spektaklu, które pozwala poznać wystawiane dzieło i jego inscenizację doświadczając różnymi zmysłami poszczególnych jego elementów. Podczas spaceru działamy na różne zmysły – zapachu czy dotyku (można dotknąć kostiumu, elementów scenografii), ale również wykorzystujemy działanie poprzez ruch. Spacer rozpoczyna się godzinę przed spektaklem z audiodeskrypcją i trwa maksymalnie 30 minut.

CARMINA BURANA / SYMFONIA FANTASTYCZNA - BALET FORTUNA I FANTAZJA
Niezwykłe widowisko baletowe z muzyką Hectora Berlioza i Carla Orffa. Spektakl Fantazja i Fortuna to intensywna podróż przez emocje, obsesje i kontrasty ludzkiego życia.
W pierwszej części - opartej na Symfonii fantastycznej Berlioza - poznajemy historię młodego artysty, który zatraca się w namiętności do kobiety. Miłosne rozczarowanie, halucynacje i wizje prowadzą go przez marzenia, ekstazę, aż po obłęd i sabat czarownic. To dramatyczna opowieść o wewnętrznej walce i emocjonalnym zatraceniu.
W drugiej części, do muzyki Carmina Burana Orffa, scena ożywa jako symboliczny krąg życia. Chór i soliści stają się narratorami codziennych zmagań, radości i smutków. Pieśni, pełne kontrastów i pasji, ukazują jedność przeciwieństw - jak yin i yang, gdzie światło i cień tworzą nierozerwalną całość. Ruch sceniczny i muzyka splatają się w metaforyczną opowieść o człowieku zanurzonym w rytmach losu.
Wielka forma muzyczna, ekspresyjny balet i wizualna siła chóru stworzą hipnotyzujące widowisko - refleksję nad naturą miłości, samotności i przynależności.
OPERA CHAT – 20 maja 2025
Pół godziny przed spektaklem zapraszamy na prelekcję Jerzego Snakowskiego, który pokrótce zaprezentuje dzieło i wskaże możliwe ścieżki interpretacyjne, dzieląc się przy tym ciekawostkami i anegdotami związanymi z tytułem.
W przerwie na monitorach w foyer będzie można podejrzeć co podczas antraktu dzieje się za kulisami. A po spektaklu Jerzy Snakowski czekać będzie w foyer na tych, którzy będą chcieli na gorąco podzielić się swoimi refleksjami, emocjami czy wątpliwościami.
Wstęp na Opera Chat dla widzów posiadających bilet na spektakl 20 maja 2025.
W pierwszej części - opartej na Symfonii fantastycznej Berlioza - poznajemy historię młodego artysty, który zatraca się w namiętności do kobiety. Miłosne rozczarowanie, halucynacje i wizje prowadzą go przez marzenia, ekstazę, aż po obłęd i sabat czarownic. To dramatyczna opowieść o wewnętrznej walce i emocjonalnym zatraceniu.
W drugiej części, do muzyki Carmina Burana Orffa, scena ożywa jako symboliczny krąg życia. Chór i soliści stają się narratorami codziennych zmagań, radości i smutków. Pieśni, pełne kontrastów i pasji, ukazują jedność przeciwieństw - jak yin i yang, gdzie światło i cień tworzą nierozerwalną całość. Ruch sceniczny i muzyka splatają się w metaforyczną opowieść o człowieku zanurzonym w rytmach losu.
Wielka forma muzyczna, ekspresyjny balet i wizualna siła chóru stworzą hipnotyzujące widowisko - refleksję nad naturą miłości, samotności i przynależności.
OPERA CHAT – 20 maja 2025
Pół godziny przed spektaklem zapraszamy na prelekcję Jerzego Snakowskiego, który pokrótce zaprezentuje dzieło i wskaże możliwe ścieżki interpretacyjne, dzieląc się przy tym ciekawostkami i anegdotami związanymi z tytułem.
W przerwie na monitorach w foyer będzie można podejrzeć co podczas antraktu dzieje się za kulisami. A po spektaklu Jerzy Snakowski czekać będzie w foyer na tych, którzy będą chcieli na gorąco podzielić się swoimi refleksjami, emocjami czy wątpliwościami.
Wstęp na Opera Chat dla widzów posiadających bilet na spektakl 20 maja 2025.

DIALOGI MUZYCZNE
Dialogi muzyczne to seria koncertów, która stawia na nowe pomysły w muzyce kameralnej. Koncerty te pokazują, że muzyka kameralna to coś żywego i ciekawego. Spotkanie różnych instrumentów to jak rozmowa, w której liczy się brzmienie, jego barwa i to, jak się zmienia.
21 maja 2025
Dialog na 8 strun
Zderzenie wiolonczeli i kontrabasu poza kontekstem orkiestrowym otwiera pole do eksploracji niespodziewanych jakości brzmieniowych. W kameralnym dialogu oba instrumenty zyskują szansę, by w pełni ujawnić swoje możliwości - od kantylenowej śpiewności po motorykę i rytmiczną precyzję. Repertuar stanowi świadomy wybór dzieł umożliwiających doświadczenie: od polifonii renesansowych motetów, przez elegancję i liryzm Masseneta i Rossiniego, po utwory XX wieku Hindemitha i Glièra. Całość dopełni współczesna autorska miniatura - Dialog.
Program:
Jules Massenet - Duet na wiolonczelę i kontrabas;
Gioacchino Rossini - Duet D-dur na wiolonczelę i kontrabas;
Pauline Oliveros: String Utopia oraz Approaches and Departures - Appearances and Disappearances;
Willem de Fesch - Sonata No III;
Jean-Baptiste Barrière - Sonata Nr 4 w G-dur;
Paul Hindemith - 4 utwory na fagot i wiolonczelę (transkrypcja na wiolonczelę i kontrabas);
Dwa anonimowe motety francuskie;
Orlando di Lasso - 3 motety z 1577 roku;
Klaudia Baca - Dialog.
Wykonawczynie:
Barbara Misiewicz - wiolonczela
Klaudia Baca - kontrabas
21 maja 2025
Dialog na 8 strun
Zderzenie wiolonczeli i kontrabasu poza kontekstem orkiestrowym otwiera pole do eksploracji niespodziewanych jakości brzmieniowych. W kameralnym dialogu oba instrumenty zyskują szansę, by w pełni ujawnić swoje możliwości - od kantylenowej śpiewności po motorykę i rytmiczną precyzję. Repertuar stanowi świadomy wybór dzieł umożliwiających doświadczenie: od polifonii renesansowych motetów, przez elegancję i liryzm Masseneta i Rossiniego, po utwory XX wieku Hindemitha i Glièra. Całość dopełni współczesna autorska miniatura - Dialog.
Program:
Jules Massenet - Duet na wiolonczelę i kontrabas;
Gioacchino Rossini - Duet D-dur na wiolonczelę i kontrabas;
Pauline Oliveros: String Utopia oraz Approaches and Departures - Appearances and Disappearances;
Willem de Fesch - Sonata No III;
Jean-Baptiste Barrière - Sonata Nr 4 w G-dur;
Paul Hindemith - 4 utwory na fagot i wiolonczelę (transkrypcja na wiolonczelę i kontrabas);
Dwa anonimowe motety francuskie;
Orlando di Lasso - 3 motety z 1577 roku;
Klaudia Baca - Dialog.
Wykonawczynie:
Barbara Misiewicz - wiolonczela
Klaudia Baca - kontrabas

Hengitä (Oddychaj) / Jezioro Popiołów / Perla di Speranza (Perła nadziei)
Trzyaktowy spektakl, który powstaje w ramach Projektu Butterfly - projektu współpracy międzynarodowej służącemu zwiększeniu świadomości ekologicznej w tworzeniu opery i wypracowaniu nowego podejścia do zrównoważonego rozwoju w teatrach operowych poprzez rozpoznanie nowych przyjaznych środowisku praktyk związanych z produkcją, sceniczną prezentacją i promocją opery.
Każdy akt jest przygotowywany przez inny z krajów partnerskich:
Hengitä (Oddychaj) - Finlandia
Jezioro Popiołów - Polska
Perla di Speranza (Perła nadziei) - Włochy
Każda z części ma też inny punkt odniesienie: ziemia (Włochy), powietrze (Finlandia) oraz woda (Polska). Libretto opery powstało na podstawie opowiadań napisanych przez młodzież. Nad fabułą polskiego aktu pracowali licealiści z VI Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, na libretto przełożyła je Jagoda Kościk (Jagoda Jagson), muzykę napisał trójmiejski kompozytor – Beniamin Baczewski.
kompozytorzy: Paavo Korpijaakko / Beniamin Baczewski / Marco Attura
libretto: Mirva Koivukangas / Jagoda Kościk / Vincenzo de Vivo
reżyseria: Matteo Mazzoni
dyrygent: Jaan Ots
scenografia i kostiumy: Joanna Borkowska
reżyseria świateł: Lauri Siren
Projekt Butterfly został dofinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu promocji kultury - państwowego funduszu celowego.
Każdy akt jest przygotowywany przez inny z krajów partnerskich:
Hengitä (Oddychaj) - Finlandia
Jezioro Popiołów - Polska
Perla di Speranza (Perła nadziei) - Włochy
Każda z części ma też inny punkt odniesienie: ziemia (Włochy), powietrze (Finlandia) oraz woda (Polska). Libretto opery powstało na podstawie opowiadań napisanych przez młodzież. Nad fabułą polskiego aktu pracowali licealiści z VI Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, na libretto przełożyła je Jagoda Kościk (Jagoda Jagson), muzykę napisał trójmiejski kompozytor – Beniamin Baczewski.
kompozytorzy: Paavo Korpijaakko / Beniamin Baczewski / Marco Attura
libretto: Mirva Koivukangas / Jagoda Kościk / Vincenzo de Vivo
reżyseria: Matteo Mazzoni
dyrygent: Jaan Ots
scenografia i kostiumy: Joanna Borkowska
reżyseria świateł: Lauri Siren
Projekt Butterfly został dofinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu promocji kultury - państwowego funduszu celowego.

KARNAWAŁ ZWIERZĄT
SPEKTAKL Z AUDIODESKRYPCJĄ i SPACEREM SENSORYCZNYM dla osób z niepełnosprawnościami wzroku - 25 kwietnia 2025
Świetna propozycja dla całych rodzin. Na spektakl mogą przyjść nawet najmłodsi, zaledwie kilkuletni, widzowie. Karnawał zwierząt to dobry tytuł na pierwsze zetknięcie dzieci ze spektaklem baletowym.
Karnawał zwierząt to cykl miniatur wykonywanych przez różne składy instrumentalistów. Utwór, określany przez kompozytora jako fantazja zoologiczna, miał powstać jako żart muzyczny. Początkowo wykonywany podczas prywatnych spotkań towarzyskich podobno bawił słuchaczy do łez. Camille Saint-Saëns odmawiał jednak zaprezentowania go szerszej publiczności, ostatecznie partytura Karnawału została wydana dopiero po śmierci kompozytora. Dzieło szybko zyskało ogromną popularność.
Spektakl w choreografii Katarzyny Kozielskiej przenosi widzów w fantastyczny świat zwierząt wykorzystując różne techniki tańca. Z muzyką i choreograficzną wizją świetnie współgrają scenografia i kostiumy Joanny Borkowskiej, której projekty opierają się na pewnej umowności – zwierzęta pozostają rozpoznawalne dla dzieci, choć nie są przedstawione w sposób dosłowny.
SPEKTAKL Z AUDIODESKRYPCJĄ i SPACEREM SENSORYCZNYM dla osób z niepełnosprawnościami wzroku - 25 kwietnia 2025
Spektakl z czytanym na żywo przez lektora opisem tego, co dzieje się na scenie. Audiodeskrypcji można wysłuchać za pośrednictwem specjalnego odbiornika zaopatrzonego w słuchawki. Ze względu na ograniczoną liczbę odbiorników skorzystanie z audiodeskrypcji jest możliwe po wcześniejszej rezerwacji odbiornika w Biurze Obsługi Widzów (tel. 58 350 06 15 lub e-mail: kasabiletowa@operabaltycka.pl).
Spacer sensoryczny to wprowadzenie do spektaklu, które pozwala poznać wystawiane dzieło i jego inscenizację doświadczając różnymi zmysłami poszczególnych jego elementów. Podczas spaceru działamy na różne zmysły – zapachu czy dotyku (można dotknąć kostiumu, elementów scenografii), ale również wykorzystujemy działanie poprzez ruch. Spacer rozpoczyna się godzinę przed spektaklem z audiodeskrypcją i trwa maksymalnie 30 minut.
Świetna propozycja dla całych rodzin. Na spektakl mogą przyjść nawet najmłodsi, zaledwie kilkuletni, widzowie. Karnawał zwierząt to dobry tytuł na pierwsze zetknięcie dzieci ze spektaklem baletowym.
Karnawał zwierząt to cykl miniatur wykonywanych przez różne składy instrumentalistów. Utwór, określany przez kompozytora jako fantazja zoologiczna, miał powstać jako żart muzyczny. Początkowo wykonywany podczas prywatnych spotkań towarzyskich podobno bawił słuchaczy do łez. Camille Saint-Saëns odmawiał jednak zaprezentowania go szerszej publiczności, ostatecznie partytura Karnawału została wydana dopiero po śmierci kompozytora. Dzieło szybko zyskało ogromną popularność.
Spektakl w choreografii Katarzyny Kozielskiej przenosi widzów w fantastyczny świat zwierząt wykorzystując różne techniki tańca. Z muzyką i choreograficzną wizją świetnie współgrają scenografia i kostiumy Joanny Borkowskiej, której projekty opierają się na pewnej umowności – zwierzęta pozostają rozpoznawalne dla dzieci, choć nie są przedstawione w sposób dosłowny.
SPEKTAKL Z AUDIODESKRYPCJĄ i SPACEREM SENSORYCZNYM dla osób z niepełnosprawnościami wzroku - 25 kwietnia 2025
Spektakl z czytanym na żywo przez lektora opisem tego, co dzieje się na scenie. Audiodeskrypcji można wysłuchać za pośrednictwem specjalnego odbiornika zaopatrzonego w słuchawki. Ze względu na ograniczoną liczbę odbiorników skorzystanie z audiodeskrypcji jest możliwe po wcześniejszej rezerwacji odbiornika w Biurze Obsługi Widzów (tel. 58 350 06 15 lub e-mail: kasabiletowa@operabaltycka.pl).
Spacer sensoryczny to wprowadzenie do spektaklu, które pozwala poznać wystawiane dzieło i jego inscenizację doświadczając różnymi zmysłami poszczególnych jego elementów. Podczas spaceru działamy na różne zmysły – zapachu czy dotyku (można dotknąć kostiumu, elementów scenografii), ale również wykorzystujemy działanie poprzez ruch. Spacer rozpoczyna się godzinę przed spektaklem z audiodeskrypcją i trwa maksymalnie 30 minut.

KARNAWAŁ ZWIERZĄT / WIESZCZKA LALEK
Wieczór złożony z dwóch części. Podczas pierwszej będzie można zobaczyć spektakl baletowy Karnawał zwierząt w wykonaniu zespołu Baletu Opery Bałtyckiej, w drugiej - balet Wieszczka lalek Josefa Bayera - spektakl przygotowany przez Ogólnokształcącą Szkołę Baletową im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku.
Karnawał zwierząt Camille'a Saint-Saënsa to cykl miniatur wykonywanych przez różne składy instrumentalistów. Spektakl w choreografii Katarzyny Kozielskiej przenosi widzów w fantastyczny świat zwierząt wykorzystując różne techniki tańca. Z muzyką i choreograficzną wizją świetnie współgrają scenografia i kostiumy Joanny Borkowskiej, której projekty opierają się na pewnej umowności – zwierzęta pozostają rozpoznawalne dla dzieci, choć nie są przedstawione w sposób dosłowny.
Wieszczka lalek - więcej informacji wkrótce.
Karnawał zwierząt Camille'a Saint-Saënsa to cykl miniatur wykonywanych przez różne składy instrumentalistów. Spektakl w choreografii Katarzyny Kozielskiej przenosi widzów w fantastyczny świat zwierząt wykorzystując różne techniki tańca. Z muzyką i choreograficzną wizją świetnie współgrają scenografia i kostiumy Joanny Borkowskiej, której projekty opierają się na pewnej umowności – zwierzęta pozostają rozpoznawalne dla dzieci, choć nie są przedstawione w sposób dosłowny.
Wieszczka lalek - więcej informacji wkrótce.

OPERA NA START
OPERA NA START
Opera na start to zajęcia muzyczno-ruchowe dla najmłodszych. Dzieci wraz z rodzicami uczestniczą w zabawach, podczas których kreatywnie spędzają czas i mogą czerpać inspirację do dalszych muzycznych przygód. Zajęcia prowadzą artyści Chóru, Orkiestry, Baletu oraz soliści współpracujący z Operą Bałtycką.
Zajęcia trwają 40 minut i prowadzone są na dużej sali baletowej (wejście od strony ul. Towarowej).
Zachęcamy do przyjścia około 10-15 minut wcześniej tak, by dzieci oswoiły się z nowym miejscem.
Zajęcia prowadzone są w małej grupie. Grupa liczy maksymalnie 15 dzieci wraz z rodzicami.
Przedsionek sali baletowej wyposażony jest w przewijak.
Zabawki i książeczki umilą czas oczekiwania na zajęcia.
Opera na start to zajęcia muzyczno-ruchowe dla najmłodszych. Dzieci wraz z rodzicami uczestniczą w zabawach, podczas których kreatywnie spędzają czas i mogą czerpać inspirację do dalszych muzycznych przygód. Zajęcia prowadzą artyści Chóru, Orkiestry, Baletu oraz soliści współpracujący z Operą Bałtycką.
Zajęcia trwają 40 minut i prowadzone są na dużej sali baletowej (wejście od strony ul. Towarowej).
Zachęcamy do przyjścia około 10-15 minut wcześniej tak, by dzieci oswoiły się z nowym miejscem.
Zajęcia prowadzone są w małej grupie. Grupa liczy maksymalnie 15 dzieci wraz z rodzicami.
Przedsionek sali baletowej wyposażony jest w przewijak.
Zabawki i książeczki umilą czas oczekiwania na zajęcia.

OPERA? SI!
W sezonie 2024/25 motywem przewodnim cyklu Opera? Si! jest "podróż", a naszym GPS-em / kompasem jest oczywiście opera. Zapraszam w podróż wokół, w poprzek i wzdłuż operowego świata, wyprawy szlakiem kompozytorów i śpiewaków, wycieczki pomiędzy emocjami. Zwiedzimy miejsca wykreowane przez operę lub słynne dzięki niej. Podążać będziemy utartymi szlakami dzieł kanonicznych - Traviaty, Carmen, Czarodziejskiego fletu, ale czasem zapuścimy się w mniej znane rejony, niezadeptane przez słuchaczy zapomniane opery i operetki zapomnianych mistrzów.

Pasja wg świętego Łukasza
BALTIC OPERA FESTIVAL 2025
Pierwsza w historii sceniczna interpretacja Pasji wg św. Łukasza, Krzysztofa Pendereckiego
Pasja według św. Łukasza to monumentalne dzieło wokalno-instrumentalne Krzysztofa Pendereckiego, skomponowane w 1966 roku z okazji tysiąclecia chrztu Polski. Utwór oparty jest na tekstach z Ewangelii św. Łukasza oraz fragmentach liturgicznych i łacińskich hymnów pasyjnych.
Dzieło łączy nowoczesne techniki kompozytorskie, takie jak sonoryzm, z tradycyjną formą pasji barokowej. Wyróżnia się silnym ładunkiem emocjonalnym, dramatyzmem i oryginalnym brzmieniem i wykonywane jest w formie koncertowej. Obsada obejmuje 3 solistów, recytatora, chór chłopięcy, 3 chóry mieszane oraz rozbudowaną orkiestrę. Premiera odbyła się 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster (Niemcy) i przyniosła Pendereckiemu międzynarodowe uznanie, potwierdzając jego pozycję jako jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku.
Zgodnie z intencją i marzeniem dyrektora artystycznego Baltic Opera Festival - Tomasza Koniecznego, po raz pierwszy to niezwykłe dzieło zostanie zaprezentowane w przestrzeni Opery Leśnej w Sopocie, jako oratorium performatywne, wzbogacone o kreację sceniczną.
Pierwsza w historii sceniczna interpretacja Pasji wg św. Łukasza, Krzysztofa Pendereckiego
Pasja według św. Łukasza to monumentalne dzieło wokalno-instrumentalne Krzysztofa Pendereckiego, skomponowane w 1966 roku z okazji tysiąclecia chrztu Polski. Utwór oparty jest na tekstach z Ewangelii św. Łukasza oraz fragmentach liturgicznych i łacińskich hymnów pasyjnych.
Dzieło łączy nowoczesne techniki kompozytorskie, takie jak sonoryzm, z tradycyjną formą pasji barokowej. Wyróżnia się silnym ładunkiem emocjonalnym, dramatyzmem i oryginalnym brzmieniem i wykonywane jest w formie koncertowej. Obsada obejmuje 3 solistów, recytatora, chór chłopięcy, 3 chóry mieszane oraz rozbudowaną orkiestrę. Premiera odbyła się 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster (Niemcy) i przyniosła Pendereckiemu międzynarodowe uznanie, potwierdzając jego pozycję jako jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku.
Zgodnie z intencją i marzeniem dyrektora artystycznego Baltic Opera Festival - Tomasza Koniecznego, po raz pierwszy to niezwykłe dzieło zostanie zaprezentowane w przestrzeni Opery Leśnej w Sopocie, jako oratorium performatywne, wzbogacone o kreację sceniczną.

POMPOSO I...
Pomposo i… to muzyczny spektakl dla całej rodziny!
Pomposo wraz z przyjaciółkami i przyjaciółmi oraz widzkami i widzami – Pomponami, podróżuje do najdalszych krain w poszukiwaniu ciekawostek ze świata muzyki oraz historii opery i baletu. Wraz z Wielkim Durem spędza wspaniały czas, poznając kompozytorów, którzy opowiadają historyjki o kulturach i kuchni innych krajów.
Każdy odcinek dotyczy innego zagadnienia, uczy przez zabawę i interakcję bohaterów z widzami.
Czas trwania
50 minut
Pomposo wraz z przyjaciółkami i przyjaciółmi oraz widzkami i widzami – Pomponami, podróżuje do najdalszych krain w poszukiwaniu ciekawostek ze świata muzyki oraz historii opery i baletu. Wraz z Wielkim Durem spędza wspaniały czas, poznając kompozytorów, którzy opowiadają historyjki o kulturach i kuchni innych krajów.
Każdy odcinek dotyczy innego zagadnienia, uczy przez zabawę i interakcję bohaterów z widzami.
Czas trwania
50 minut

SALOME
BALTIC OPERA FESTIVAL 2025
Festiwalowa produkcja Salome Ryszarda Straussa to opowieść o samotności i losie głównej bohaterki, nastolatki wychowywanej przez moralnie wątpliwą matkę i jej konkubenta – króla Heroda. Historia osadzona zostaje w realiach odwiecznego konfliktu religijno-społecznego Bliskiego Wschodu.
Salome to jednoaktowa opera Richarda Straussa, skomponowana w 1905 roku na podstawie dramatu Oscara Wilde’a. Libretto, autorstwa samego Straussa, jest niemiecką adaptacją sztuki Wilde’a, pierwotnie napisanej po francusku.
Akcja opery rozgrywa się w pałacu Heroda w Judei i opowiada biblijną historię księżniczki Salome, która oczarowuje króla Heroda tańcem siedmiu zasłon w zamian za głowę Jana Chrzciciela (w operze – Jokanaan). Dzieło wyróżnia się ekspresjonistycznym językiem muzycznym, bogactwem orkiestracji oraz intensywnym ładunkiem emocjonalnym i psychologicznym.
Premiera Salome odbyła się 9 grudnia 1905 roku w Dreźnie i wywołała skandal z powodu śmiałej tematyki oraz erotyzmu, ale szybko zdobyła uznanie jako jedno z arcydzieł opery XX wieku.
Festiwalowa produkcja Salome Ryszarda Straussa to opowieść o samotności i losie głównej bohaterki, nastolatki wychowywanej przez moralnie wątpliwą matkę i jej konkubenta – króla Heroda. Historia osadzona zostaje w realiach odwiecznego konfliktu religijno-społecznego Bliskiego Wschodu.
Salome to jednoaktowa opera Richarda Straussa, skomponowana w 1905 roku na podstawie dramatu Oscara Wilde’a. Libretto, autorstwa samego Straussa, jest niemiecką adaptacją sztuki Wilde’a, pierwotnie napisanej po francusku.
Akcja opery rozgrywa się w pałacu Heroda w Judei i opowiada biblijną historię księżniczki Salome, która oczarowuje króla Heroda tańcem siedmiu zasłon w zamian za głowę Jana Chrzciciela (w operze – Jokanaan). Dzieło wyróżnia się ekspresjonistycznym językiem muzycznym, bogactwem orkiestracji oraz intensywnym ładunkiem emocjonalnym i psychologicznym.
Premiera Salome odbyła się 9 grudnia 1905 roku w Dreźnie i wywołała skandal z powodu śmiałej tematyki oraz erotyzmu, ale szybko zdobyła uznanie jako jedno z arcydzieł opery XX wieku.

W MUZYCZNYM SALONIE OPERY
KONCERTY KAMERALNE Z CYKLU W MUZYCZNYM SALONIE OPERY
XIX-wieczna tradycja w nowoczesnym wydaniu
To nowy cykl koncertów kameralnych, które nawiązują do bogatej tradycji XIX-wiecznych salonów muzycznych. W przestrzeni foyer, otoczonej elegancką architekturą i bliską atmosferą, ożyją dźwięki muzyki kameralnej i wokalnej, przywracając dawny kontekst kameralnych spotkań muzycznych. Podobnie jak w XIX wieku, gdy salony muzyczne były przestrzeniami spotkań intelektualnych, artystycznych i towarzyskich, foyer Opery Bałtyckiej stanie się miejscem dla subtelnych dźwięków muzyki oraz okazją do rozmów o kulturze i bezpośredniego kontaktu z artystami.
3 czerwca, godz. 19 - Don Kichot z Manchy - świat poezji, marzeń i legend w muzyce
Podczas recitalu zaprezentowane zostaną dwa cykle pieśni opartych na tekstach inspirowanych powieścią Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manchy Miguela de Cervantesa, skomponowane przez Jacquesa Iberta oraz Maurycego Ravela dla Fiodora Szaliapina do filmu muzycznego o Don Kichocie w 1935 roku.
Trzecim cyklem będzie To a poet brytyjskiego kompozytora Geralda Finziego, kompozytora tworzącego w I poł. XX wieku, a jego twórczość jest silnie związana z przeżyciami I i II wojny światowej.
Podczas koncertu zabrzmi również utwór skomponowany przez gdańską kompozytorkę młodego pokolenia - Annę Rocławską-Musiałczyk dla Janusza Żaka z towarzyszeniem fortepianu i wiolonczeli. Tekst został zaczerpnięty z popularnej serii książek fantasy - Gra o tron - jest to pieśń ostatniego żyjącego olbrzyma.
Na zakończenie zabrzmi song z musicalu Człowiek z La Manchy z 1972 r., który zostawić ma słuchacza z nadzieją, że warto śnić i marzyć.
Program:
Jacques Ibert - Quatre chansons de Don Quichotte - cykl czterech pieśni na głos z fortepianem;
Claude Debussy - Reverie - transkrypcja na wiolonczelę i fortepian;
Maurice Ravel - Don Quichotte a Dulcinee - cykl pieśni na głos z fortepianem;
Gerald Finzi - To a poet - cykl sześciu pieśni na głos niski z fortepianem;
Anna Rocławska-Musiałczyk - Last of the giants - cykl pieśni składający się z trzech części, na głos, fortepian i wiolonczelę;
Mitch Leigh - song z musicalu Człowiek z La Manchy: Śnić sen, najpiękniejszy ze snów - na głos z fortepianem i towarzyszeniem wiolonczeli.
Wystąpią:
Janusz Żak - bas baryton;
Karolina Strongowska - fortepian;
Magdalena Romanowska-Niewiadomska - wiolonczela.
XIX-wieczna tradycja w nowoczesnym wydaniu
To nowy cykl koncertów kameralnych, które nawiązują do bogatej tradycji XIX-wiecznych salonów muzycznych. W przestrzeni foyer, otoczonej elegancką architekturą i bliską atmosferą, ożyją dźwięki muzyki kameralnej i wokalnej, przywracając dawny kontekst kameralnych spotkań muzycznych. Podobnie jak w XIX wieku, gdy salony muzyczne były przestrzeniami spotkań intelektualnych, artystycznych i towarzyskich, foyer Opery Bałtyckiej stanie się miejscem dla subtelnych dźwięków muzyki oraz okazją do rozmów o kulturze i bezpośredniego kontaktu z artystami.
3 czerwca, godz. 19 - Don Kichot z Manchy - świat poezji, marzeń i legend w muzyce
Podczas recitalu zaprezentowane zostaną dwa cykle pieśni opartych na tekstach inspirowanych powieścią Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manchy Miguela de Cervantesa, skomponowane przez Jacquesa Iberta oraz Maurycego Ravela dla Fiodora Szaliapina do filmu muzycznego o Don Kichocie w 1935 roku.
Trzecim cyklem będzie To a poet brytyjskiego kompozytora Geralda Finziego, kompozytora tworzącego w I poł. XX wieku, a jego twórczość jest silnie związana z przeżyciami I i II wojny światowej.
Podczas koncertu zabrzmi również utwór skomponowany przez gdańską kompozytorkę młodego pokolenia - Annę Rocławską-Musiałczyk dla Janusza Żaka z towarzyszeniem fortepianu i wiolonczeli. Tekst został zaczerpnięty z popularnej serii książek fantasy - Gra o tron - jest to pieśń ostatniego żyjącego olbrzyma.
Na zakończenie zabrzmi song z musicalu Człowiek z La Manchy z 1972 r., który zostawić ma słuchacza z nadzieją, że warto śnić i marzyć.
Program:
Jacques Ibert - Quatre chansons de Don Quichotte - cykl czterech pieśni na głos z fortepianem;
Claude Debussy - Reverie - transkrypcja na wiolonczelę i fortepian;
Maurice Ravel - Don Quichotte a Dulcinee - cykl pieśni na głos z fortepianem;
Gerald Finzi - To a poet - cykl sześciu pieśni na głos niski z fortepianem;
Anna Rocławska-Musiałczyk - Last of the giants - cykl pieśni składający się z trzech części, na głos, fortepian i wiolonczelę;
Mitch Leigh - song z musicalu Człowiek z La Manchy: Śnić sen, najpiękniejszy ze snów - na głos z fortepianem i towarzyszeniem wiolonczeli.
Wystąpią:
Janusz Żak - bas baryton;
Karolina Strongowska - fortepian;
Magdalena Romanowska-Niewiadomska - wiolonczela.

WINTERREISE
BALTIC OPERA FESTIVAL 2025
Wieczór im. prof. Tadeusza Krzeszowiaka
Miejsce wydarzenia: 100cznia (Galeria Layup), Gdańsk
WINTERREISE Schubert/Müller/Baczyński to multimedialny projekt muzyczno-wokalno-taneczny, stworzony w oparciu o cykl pieśni Franza Schuberta Podróż zimowa do wierszy Wilhelma Müllera z towarzyszącą poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (1921-1944), poety wybitnego, uczestnika Powstania Warszawskiego 1944, walczącego przeciwko niemieckiej okupacji.
Poezja Baczyńskiego jest głosem ówczesnego młodego pokolenia, któremu wojna odebrała wolność, przyszłość i marzenia. Jego wiersze często wyrażają motyw samotnej podróży i ostatniej drogi. W spektaklu stwarzają dodatkowy wymiar komunikacji z publicznością i stają się oryginalnym narzędziem korespondencji z artystyczną wypowiedzią.
Pomysł reżyserski sprowadza się do wykorzystania w projekcjach video oryginalnego elementu jakim jest prawdziwy notatnik Kazimierza Fidlera, dokumentujący pobyt w obozie koncentracyjnym w Buchenwald - jednego z setek tysięcy więźniów faszystowskiego systemu zagłady - a prywatnie pradziada śpiewaka i wykonawcy Łukasza Koniecznego.
Akcja na scenie ma charakter działań interdyscyplinarnych jako synteza śpiewu, tańca i pantomimy.
Wieczór im. prof. Tadeusza Krzeszowiaka
Miejsce wydarzenia: 100cznia (Galeria Layup), Gdańsk
WINTERREISE Schubert/Müller/Baczyński to multimedialny projekt muzyczno-wokalno-taneczny, stworzony w oparciu o cykl pieśni Franza Schuberta Podróż zimowa do wierszy Wilhelma Müllera z towarzyszącą poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (1921-1944), poety wybitnego, uczestnika Powstania Warszawskiego 1944, walczącego przeciwko niemieckiej okupacji.
Poezja Baczyńskiego jest głosem ówczesnego młodego pokolenia, któremu wojna odebrała wolność, przyszłość i marzenia. Jego wiersze często wyrażają motyw samotnej podróży i ostatniej drogi. W spektaklu stwarzają dodatkowy wymiar komunikacji z publicznością i stają się oryginalnym narzędziem korespondencji z artystyczną wypowiedzią.
Pomysł reżyserski sprowadza się do wykorzystania w projekcjach video oryginalnego elementu jakim jest prawdziwy notatnik Kazimierza Fidlera, dokumentujący pobyt w obozie koncentracyjnym w Buchenwald - jednego z setek tysięcy więźniów faszystowskiego systemu zagłady - a prywatnie pradziada śpiewaka i wykonawcy Łukasza Koniecznego.
Akcja na scenie ma charakter działań interdyscyplinarnych jako synteza śpiewu, tańca i pantomimy.

Wòlô Bòskô
Baltic Opera Festival 2025
Inscenizowany cykl pieśni kaszubskich
Język kaszubski jest w muzyce poważnej zupełnym ewenementem. Został on wykorzystany w cyklu pieśni Wòlô Bòskô na baryton i fortepian autorstwa współczesnego kompozytora Łukasza Godyli. Wyboru tekstów i melodii tradycyjnych pieśni kaszubskich, na których oparty jest utwór, dokonał śpiewak Damian Wilma, który pochodzi z regionu i zafascynowany jest jego kulturą.
Występują:
Damian Wilma
Danuta Stenka
Inscenizowany cykl pieśni kaszubskich
Język kaszubski jest w muzyce poważnej zupełnym ewenementem. Został on wykorzystany w cyklu pieśni Wòlô Bòskô na baryton i fortepian autorstwa współczesnego kompozytora Łukasza Godyli. Wyboru tekstów i melodii tradycyjnych pieśni kaszubskich, na których oparty jest utwór, dokonał śpiewak Damian Wilma, który pochodzi z regionu i zafascynowany jest jego kulturą.
Występują:
Damian Wilma
Danuta Stenka
Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.